Kawasaki WSAA και WSAB, 1973

Kawasaki WSAA και WSAB, 1973

Τα θρυλικά WSAA και WSAB

Η Kawasaki παρουσίασε τα Jet Ski, WSAA και WSAB το 1973, τα πρώτα μονοθέσια ή Όρθια watercraft, σε περιορισμένο αριθμό πριν η εταιρεία αποφασίσει να τα βάλει σε γραμμή μαζικής παραγωγής το 1976.

 

Κείμενο:Βασίλης Μωραϊτης

Φωτ.:www.jetskiworld.gr, Gary Hart

Πηγές: KMC,Gary Hart, PWI

 

Είναι γεγονός ότι δεν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι στο χώρο των personal watercraft ή των jet ski που γνωρίζουν αρκετά για το σπορ ή ακόμη για το από πού ξεκίνησαν όλα. Δεν είναι λίγοι μάλιστα αυτοί που πιστεύουν ότι το jet ski, ως σκάφος, εφευρέθηκε από την Kawasaki. Που να φανταστεί κανείς ότι υπάρχουν ακόμη και υψηλόβαθμα στελέχη της Kawasaki σε αρκετές χώρες που έχουν την ίδια εντύπωση ιδίως για τα όρθια, κοινώς τα μονοθέσια σκάφη. Η αλήθεια είναι ότι απέχουν μακριά από την πραγματικότητα μιας και το μονοθέσιο (καθώς επίσης και το διθέσιο ή Καθιστό) αποτελούσε επινόηση, όραμα ενός ανθρώπου, του Clayton Jacobson, ενός πρώην τραπεζίτη που τα παράτησε όλα και ασχολήθηκε στις αρχές του ’60 μόνο με αυτό το project.

 

Μάλιστα, αρχικά είχε πουλήσει τα δικαιώματα κατασκευής του πρώτου Καθιστού στην BRP αλλά όταν η Καναδική εταιρεία παρεκτράπηκε από τα σχέδια του, τότε εκείνος νομικά διέκοψε την συνεργασίας τους. Στις 15 Αυγούστου του, του 1971 την ίδια ημέρα που έσπασε το συμβόλαιο του Jacobson με την BRP, υπόγραψε μία νέα συμφωνία, αυτή την φορά με την εταιρεία του Akashi, δίνοντας σε αυτή το δικαίωμα να κατασκευάσει το πρώτο μονοθέσιο. Μέχρι τότε και από το 1969 που είχε σταματήσει η συνεργασία του με την Sea-Doo ο Clayton είχε κατασκευάσει ήδη το έβδομο πρωτότυπό του χρησιμοποιώντας τον υδρόψυκτο κινητήρα της Rotax. Ωστόσο σύμφωνα με τα λεγόμενα του Jacobson, η Kawasaki ήταν πολύ πιο συνεργάσιμη και του έδωσε ότι χρειαζόταν για να προχωρήσει το project του μονοθέσιου, όπως ένα δικύλινδρο κινητήρα 40ίππων και υλικά που είχαν μεγάλη αντοχή στις οξειδώσεις. Στην πράξη ο κινητήρας που το δόθηκε προέρχονταν από snowmobile και στη συνέχεια βρήκε τη θέση του στο θρυλικό JS440.

 

Ο Jacobson και η Kawasaki κατασκεύασαν έξη έως επτά πρωτότυπα μέχρι το 1972, πριν φέρουν λανσάρουν στην αγορά δυο μοντέλα το 1973, το WSAA και το WSAB. Τα δύο γνήσια μοντέλα είχαν γάστρα κατασκευασμένη χειροποίητα από fiberglass. Το WSAA διέθετε μια γάστρα πιο επίπεδη που διατηρήθηκε ίδια μετέπειτα στο πρώτο μοντέλο μαζικής παραγωγής το θρυλικό JS440. Από την άλλη το WSAB είχε μία γάστρα τύπου V που ενίσχυε τα σπορ χαρακτηριστικά του ιδίως στο στρίψιμο αλλά ήταν πιο ασταθής και πιο δύσκολη στην οδήγηση. Περίπου 550 κομμάτια κατασκεύασε η Kawasaki από τα δύο αυτά μοντέλα εκ των οποίων τα δύο τρίτα αυτών ήταν με την επίπεδη γάστρα, τα WSAA.

 

Όταν η Kawasaki έβγαλε από την γραμμή παραγωγής τα πρώτα μονοθέσια, Όρθια σκάφη το λογότυπο Jet Ski δεν είχε βρεθεί ακόμη. Αρχικά αναφερόταν ως “Water Jet” στα service manual και αργότερα ως “Power Skis” στα owners manual.

 

Ο Fred Tunstall, πρώην υπάλληλος της KMC, είχε αναφέρει στο παρελθόν ότι η Kawasaki εργαζόταν πάνω σε έξη-επτά πρωτότυπα το 1972, πριν τελικά αποφασίσει να λανσάρει στην αγορά τα WSAA και WASB ένα χρόνο μετά. Η γάστρα του WSAA ήταν σχεδόν όμοια με αυτή που φορούσε στη συνέχεια το πρώτο JS400 και αργότερα το JS550. Από την άλλη πλευρά το WSAB χρησιμοποιούσε μία πιο επιθετική γάστρα με βαθύ V. Η Kawasaki δοκίμαζε ταυτόχρονα πολλά πράγματα δε διαφορετικά σκάφη και δούλευε πάνω σε 6-7 σκάφη στο ίδιο χρονικό διάστημα. Τα σκάφη ήταν περίπου ίδια, ίσως με διαφορετικά παρατροπίδια, ή πρόσθεταν sponsons και άλλα πράγματα για να δούνε τί αποτελέσματα επιφέρουν. Η μέθοδος της “Δοκιμής και Λάθους” ¨ηταν αναπόφευκτη τον καιρό εκείνο.

 

Γιατί δύο διαφορετικές γάστρες;

Σύμφωνα με τον Tunstall, η Kawasaki λανσάρισε αρχικά δύο γάστρες γιατί δεν γνώριζε ποια κατεύθυνση θα έπαιρνε ο καταναλωτής. Η επίπεδη γάστρα των WSAA ήταν πιο σταθερή και ευκολότερη στη χρήση της, από την άλλη πλευρά υπήρχε το σκεπτικό ότι η γάστρα τύπου V των WSAB θα έλκυε το ενδιαφέρον των αγωνιζόμενων. Η Kawasaki ποτέ δεν γνώριζε τί θα μπορούσε να κάνεις κανείς πάνω σε αυτά τα σκάφη, ιδίως στις κυματώδεις συνθήκες. “Αυτό το πράγμα μπορούσε πραγματικά να στρίψει. Την πρώτη φορά που το καβάλησα νόμιζα ότι ήταν ένα άγριο άλογο, αλλά όταν ξόδεψα αρκετό χρόνο πάνω του, τότε διαπίστωσα ότι διασκέδαζα αληθινά.”

 

Πέρα από τις διαφορές που είχαν οι γάστρες τους τα δύο μοντέλα ήταν όμοια στα υπόλοιπα χαρακτηριστικά. Με διαστάσεις 2.140mm στο μήκος, πλάτος 610mm και ύψος 640mm με το βάρος να κυμαίνεται στα 110 κιλά. Ήταν ελαφρώς πιο κοντά κατά 63.5mm και ελαφρύτερα κατά 11.3κιλά από το θρυλικό JS400 που παρουσιάστηκε το 1976. Τα δύο μοντέλα –WSAA και WSAB- είχαν πραγματικά πρωτότυπη αισθητική, με την ξύλινη γέφυρα πλαισίου στο μηχανοστάσιο, τα χειροποίητα εξαρτήματα και τα χυτά αλουμινένια τμήματα.

 

Ο βραχίονας του τιμονιού ήταν επίσης κατασκευασμένος από fiberglass και μάλιστα από δύο τμήματα που ήταν ενωμένα με περτσίνια. Τα πρώτα πρωτότυπα φορούσαν μονοκόμματο αλουμινένιο σωλήνα αλλά η Kawasaki το γύρισε στον βραχίονα από fiberglass αργότερα, και δούλεψε πολύ καλά. Όταν η εταιρεία μετακόμισε την γραμμή παραγωγής στο Lincoln Nebraska, τότε η κατασκευή του τιμονιού έγινε με SMC(Sheet Molding Compound) και τότε εμφανίστηκαν τα πρώτα προβλήματα με το σπάσιμο των βραχιόνων, με αποτέλεσμα να σταματήσει η παραγωγής τους σχεδόν για ένα χρόνο. Η αλουμινένια μπάρα του τιμονιού είχε κλίση 30 μοιρών και είχε τοποθετηθεί αλουμινένια σκανδάλη γκαζιού.

 

Ο πρώτος κινητήρας

Τα WSAA και WSAB ήταν εξοπλισμένα με δίχρονο, δικύλινδρο, υδρόψυκτο κινητήρα που οι ρίζες του προέρχονταν από τα snowmobile. Η χωρητικότητα του κινητήρα άγγιζε τα 398cc με διαστάσεις 65 x 60mm και σχέση συμπίεσης 5.8:1. Στην πλευρά της εισαγωγής είχε τοποθετηθεί μία 2-1 πολλαπλή εισαγωγής που φιλοξενούσε το μονό καρμπιρατέρ της Mikuni των 38mm και σύστημα piston-port στην εισαγωγή χωρίς reed valves. Στην απέναντι πλευρά, την εξαγωγή, βρισκόταν η 2-1 πολλαπλή της εξαγωγής που είχε διπλά τοιχώματα λόγω της υδρόψυκτης και ακολουθούσε ο ανοξείδωτος θάλαμος διαστολής.

 

Η ισχύς του μοτέρ μετατρεπόταν σε ώθηση μέσω μίας αλουμινένιας τουρμπίνας (axial flow, single stage) διαμέτρου 121.7mm. Στην εισαγωγή της τουρμπίνας υπήρχε μία χυτή αλουμινένια μπάρα που εκτελούσε χρέη scoop με σχεδίαση παρόμοια των μεταγενέστερων top-loader. Η τουρμπίνα φιλοξενούσε αρχικά ένα impeller δύο πτερυγίων (ελάχιστα πρωτότυπα είχαν impeller δύο πτερυγίων ίσω μόνο πέντε) που αργότερα αντικαταστάθηκε με ένα τριών πτερυγίων.

 

Μπορεί μεν τα WSAA και WSAB να φορούσαν σκανδάλη γκαζιού όπως τα τωρινά personal watercraft από την άλλη πλευρά τα start/stop και του choke ήταν τοποθετημένα στο ταμπλό μπροστά από τα πόδια του οδηγού. Ο λόγος για αυτή την θέση τους ήταν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισε η εταιρεία ήταν η στεγανότητα τους όπως και του κουτιού των ηλεκτρικών. Αυτό ήταν το σοβαρότερο θέμα που τέθηκε να επιλύσει το τεχνικό επιτελείο του Akashi το 1972. Οι περισσότεροι πίστευαν ότι αυτή η θέση είχε επιλεχτεί επειδή στην αρχή οι περισσότεροι χειριστές οδηγούσαν αυτά τα σκάφη γονατιστοί.

 

Γυρίζοντας πίσω το χρόνο στο 1973, τα δύο σκάφη της Kawasaki κόστιζαν μόλις 995δολάρια και αποτελούσαν τον πρόγονο του θρυλικού JS400 που βγήκε στην μαζική παραγωγή το 1976. Αυτά τα σκάφη έχουν συλλεκτική αξία και κάποιοι από τους υπαλλήλους της Kawasaki όπως ο Tunstall και ο Bigelow  τα έχουν διατηρήσει σε άριστη λειτουργική κατάσταση. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι σημαντικοί συλλέκτες όπως ο Gary Hart (Jettrim) και το Ty McFarland τα έχουν στην συλλογή τους. Ολοκληρώνοντας αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι όταν είχαμε επισκεφτεί τις εγκαταστάσεις της KMC στο παρελθόν είχαμε δει στην αποθήκη της τα δύο αυτά σκάφη μεταξύ βέβαια και άλλων παλιότερων μοντέλων.

 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Kawasaki WS-AA and WS-AB

Model:T1C91

Engine

Type: 2T, vertical twin,180ο firing piston valve, water-cooled

Displacement (cc): 398cc

Bore x stroke (mm): 65 x 60

Power (hp/rpm): 26/6.000

Torque (Ft.Lb/rpm): 24/5.000

Compression ratio: 5.8 :1

Fuel induction system: 1 x Mikuni BN38 diaphragm type

Exhaust system: Cast exhaust wet pipe with a 2-1 header

Cooling system: Engine-Exhaust-Open loop system

Fuel consumption (L/h):5.7 @32kph (1.5gal/hr 20mph)

Hull

Type: Modified V, double concave (model WSAA-Flat hull); Deep V, Double concave (model WSAB).

Hull material: Hand laid fiberglass, with gellcoat finish and wood bulkhead bracing.

Deck Material: Fiberglass reinforced SMC

Overall length (mm):  2.140 (84in)

Overall width (mm): 610 (24 in)

Overall height (mm): 640 (26 in)

Weight (kg): 110 (243 lbs)

Pump and drive line

Pump: Axial flow, single stage, 6-vane stator.

Pump diameter (mm): 121.7 (4.8in)

Reduction nozzle diameter (mm): 73

Steering nozzle diameter (mm): 84

Impeller: Aluminum, two blade

Thrust (lbs): 220 (100kg)

Fuel/lubrication

Recommend fuel: Regular Unleaded gas, 87+octane rating

Fuel capacity (l): 13 (3.5 gal)

Lubrication: Gas/oil Pre-mix, 32:1 ratio
Price
: $995 in 1993

 


WSAA και WSAB.

Τα μπουτόν μπροστά και χαμηλά στο ταμπλό.

Προσέξτε το προσεγμένο μηχανοστάσιο.

Μοτέρ 400cc και ηλεκτρικά.

Waterbox από fiberglass.

Χειροποίητο fuel pick-up.

Το σύστημα της μετάδοσης.

Αλουμινένια μανέτα γκαζιού.

Αριθμός παραγωγής #3.

Αριθμός παραγωγής #225 Μάρτιος 1973.

Σύστημα διεύθυνσης.

Προσέξτε τα ξύλινα επιθέματα.

Τουρμπίνα και ride plate.

Τα λόγια είναι περιττά.

Το Limited production και το μαζικής παραγωγής.

Gary Hart, Clayton Jacobson III και Ty McFarland.

Kawasaki's first test rider, Gordon Garant, 1971.

Service manual/Owner's manual.